Na wystawie zaprezentowano partytury, które są konsekwencją działań w ramach Canti Spazializzati oraz Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki SURVIVAL, a także wybrane plakaty Canti Spazializzati.
Prezentujemy projekty partytur graficznych stworzonych podczas prac nad utworami muzycznymi. Nie są to jednak partytury służące wykonaniu utworów. Przeznaczone są do użytku osób słuchających koncertu. Są formą przewodnika po utworze i jego dramaturgii dźwiękowej, mają skierować uwagę na zawarte w kompozycjach rozwiązania przestrzenne i brzmieniowe. Towarzyszą one plakatom zapowiadającym działania w ramach projektu Canti Spazializzati na przestrzeni lat, które każdorazowo są próbą graficznej interpretacji dźwięku.
Przedstawione partytury są konsekwencją działań w ramach Canti Spazializzati oraz Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki SURVIVAL, które to wywodzą się z teorii pogłębionego słuchania Pauline Oliveros, pejzażu dźwiękowego Raymonda Murraya Schafera i koncepcji muzyki eksperymentalnej Johna Cage’a. W centrum zainteresowania wszystkich tych koncepcji znajduje się proces aktywnego, świadomego słuchania. Stawiają one słuchaczy/czki na równi z osobami tworzącymi i wykonującymi utwór. W tym roku Canti Spazializzati bada, jak przy pomocy form graficznych zwiększyć zaangażowanie osób słuchających w proces twórczy.
Canti Spazializzati to prowadzony od roku 2018 cykl warsztatowo-koncertowy poświęcony teoriom i praktykom muzyki eksperymentalnej skupiającym się na koncepcjach uprzestrzenniania kompozycji dźwiękowych, które zostały stworzone dla wielokanałowego nagłośnienia. Łączy ideę prezentacji nowych projektów muzycznych z umożliwieniem osobom artystycznym rozwijania przestrzennych aspektów kompozycji dźwiękowych i stworzeniem platformy współpracy pomiędzy młodymi osobami muzycznymi, kompozytorskimi i artystycznymi zajmującymi się dźwiękiem. Cykl jest kontynuacją idei Canti Illuminati Festival poświęconego prezentacji nowych zjawisk w muzyce elektronicznej oraz wrocławskiej tradycji kwadrofonicznej prezentowanej w rozbudowanym programie podczas 14. edycji Sceny Dźwiękowej Przeglądu Sztuki SURVIVAL. W 2023 roku Canti Spazializzati tworzą: Daniel Brożek (kurator), Marta Konieczna (producentka/ współpraca kuratorska), Emilia Konwerska (PR), organizatorem jest Fundacja Pozytywka. W poprzednich latach cykl współtworzyli: Martyna Woch, Mateusz Sabela, Joanna Sokalska, Jan Chrzan.
kurator wystawy: Daniel Brożek
osoby autorskie plakatów: Karolina Pietrzyk, Mateusz Zieleniewski, Gilbert Schneider, Eva Erni
osoby autorskie partytur: Monika Szpyrka, Mar Sala Romagosa, Maciej Michaluk, Alicja Czyczel, Wiktoria Hawrot, Tomasz Putowski
fot. M. Basak
1–22.09.2023
Galeria Szewska ul. Szewska 27, Wrocław
Godziny otwarcia wystawy:
całodobowa
Wstęp: bezpłatny
Organizacje partnerskie wystawy:
Canti Spazializzati
Fundacja Pozytywka
Wystawa „Sound Art na Szewskiej” realizowana w Galerii Szewska jest dofinansowana przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia. www.wroclaw.pl