KONKURS NA REALIZACJE ARTYSTYCZNE DO 18. EDYCJI PRZEGLĄDU SZTUKI SURVIVAL
Termin: 19.11.2019 – 19.01.2020
Hasło: „Wasteland”
Miejsce: Przepompownia Port [ul. Kleczkowska 52, Wrocław]
Tytuł tegorocznego Przeglądu – choć sam w
sobie znaczący – odnosi się do opublikowanego w 1922 roku zapewne najbardziej
znanego utworu Thomasa Stearnsa Eliota. Fundamentalne dzieło modernistycznej
poezji, poemat Ziemia jałowa (The Waste Land), to wielogłosowa i
wielowarstwowa kompozycja, w której wojenna trauma, cytaty ze światowej
literatury i codzienne odgłosy splatają się, tworząc obraz świata naznaczonego
przemijaniem, pełnego niepokoju i kultury poharatanej nie do poznania. Zerwanie
z ciągłością, nagłe zmiany czasu, miejsca i osoby było nie tylko rewolucyjnym
przeformułowaniem literatury, ale przede wszystkim w polifoniczności, mnogości perspektyw
i języków mówiło o radykalnie odmiennej wizji i możliwości bycia. Eliot kończył
Ziemię jałową w trakcie leczenia załamania nerwowego, przebywając w
nadmorskim Margate. Kolejne części utworu – Grzebanie
umarłych, Gra w szachy, Kazanie ogniste, Śmierć w wodzie i Co
powiedział grom – wyznaczają obszary pojęciowe i tematy, które wybrzmieć
mają na wystawie, ponieważ powrót do niemal stuletniego tekstu nie jest przypadkowy.
Przyglądając się stworzonej w czasie powojennego poszukiwania sensu i ładu kompozycji,
która naznaczyła język i literaturę na kolejne dekady, staramy się usłyszeć
echa pojedynczych głosów, rezonujących do dziś. Stary Tejrezjasz o kobiecych
piersiach, Lila z zepsutymi zębami, przeziębiona najmądrzejsza kobieta Europy i
ten trzeci, który zawsze idzie obok pewnie widzieli strach w garstce popiołu. Niepewne
i urwane, często zapożyczone i wyrwane z kontekstu słowa okazują się nieco
anachronicznym, a jednak nadal aktualnym przewodnikiem po współczesności.
Powrót do kolebki modernizmu nie jest tu jednak gestem rozpaczliwego szukania
minionego porządku. Raczej Wasteland stara się przyglądać jątrzącym w Ziemi
jałowej punktom zapalnym, które i dziś zdają się wskazywać niepewność,
naznaczać zmianę, badać pamięć i kwestionować odrodzenie, a przyszłość trzymać na
dystans, pod znakiem zapytania.
Miejsce:
Przepompownia ścieków Port (Am Zehndelberg) powstała w latach 1898-1901 na cyplu ulokowanym wzdłuż nabrzeża Odry na osiedlu Kleczków, za wrocławskim Portem Miejskim, będącym jednym z największych portów rzecznych w Polsce. Od momentu powstania, jak większość obiektów wchodzących w skład systemu miejskich wodociągów, nigdy nie była udostępniana publicznie. Budynek przepompowni, swobodnie wykorzystujący historyzujące elementy w duchu stylu arkadowego (Rundbogenstil), zaprojektowali znani wrocławscy architekci Richard Plüddemann i Karl Klimm. Do dziś przetrwał on w niemal nienaruszonym stanie, wraz z sąsiednią kotłownią z kominem oraz charakterystyczną wieżą zegarową tworzy malowniczy kompleks budynków licowanych czerwoną cegłą z pełnołukowymi wykrojami okien. W hali głównej, dekorowanej dwukolorowymi ceramicznymi kaflami, zachowały się oryginalne pompy parowo-tłokowe dwustronnego działania, wyprodukowane przez słynną fabrykę Borsig z Berlina w 1900 roku oraz dwie mniejsze pompy elektryczne. W podziemiu przepompowni znajdują się rozległe piwnice, przez które biegnie system rur tłocznych, którymi ścieki zrzucano na pola irygacyjne Osobowice. Przez ponad 100 lat przepompownia Port była kluczowym elementem rozbudowanego, ekologicznego systemu oczyszczania ścieków – jednego z najstarszych w Europie, ‒ uruchomionego w 1881 roku. Przepompownię ostatecznie wyłączono z użytkowania w 2015 roku.
Zapraszamy artystów sztuk wizualnych do
zgłaszania projektów realizacji w różnych mediach, związanych z hasłem “Wasteland”,
a także z kontekstem miejsca, w którym odbędzie się Przegląd.
Artyści mają czas na składanie propozycji do 19 stycznia 2020 roku, wypełniając formularz dostępny do pobrania na: www.survival.art.pl (w zakładce SURVIVAL 18) i odsyłając go wraz z niezbędnymi załącznikami na adres e-mail: konkurs@survival.art.pl
Po tym terminie kuratorzy SURVIVALU wybiorą projekty, które zostaną zrealizowane w zaproponowanej przestrzeni.
Deadline: 19 stycznia 2020
więcej informacji: www.survival.art.pl
pytania: konkurs@survival.art.pl