Narratives of Closeness and Distance

from Central‐Eastern Europe and South‐Eastern Africa – a Multicontextual Patchwork

słuchaj podcastu, czytaj e-publikację

Idea projekt Deconfining opiera się na potrzebie budowania zrównoważonych relacji pomiędzy twórcami kultury w różnych przestrzeniach geograficznych Afryki i Europy. W Art Transparent postawiliśmy sobie za cel by zgłębić bogate relacje pomiędzy Europą Centralną i Afryką Wschodnią. Pierwszym efektem naszej współpracy z Muzeum Historii Kobiet w Lusace oraz Nafasi Art Spaces w Dar es-Salaam jest e-publikacja “Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South – East Africa. A multicontextual patchwork” pod redakcją dr Urszuli Markowskiej-Manisty oraz Natashy Omakhodion Kalulu Bandy.
W podcastach poświęconych publikacji zapraszamy autorki, autorów, pomysłodawczynie, tłumaczy i osoby związane z projektem do rozmowy nad faktycznym oddaleniem pomiędzy dwom opisywanymi regionami.
Pierwsza część podcastów, zrealizowana w języku polskim we współpracy z red. Miłą Bożek z Polskiego Radia Wrocław, przybliża polskiemu odbiorcy cele projektu, samą publikację, oraz twórczość polskich autorek tekstów zamieszczonych w e-publikacji. Drugą część realizuje dla nas Muzeum Historii Kobiet z Lusaki, gdzie Samba Yonga rozmawia (w języku angielskim) z autorami i autorkami tekstów z Afryki Południowo-Wschodniej. Muzeum swoją część działań nazwało: Narratives In Between. Jest cykl 5 rozmów ukazujących zróżnicowane krajobrazy Europy Środkowo-Wschodniej i Afryki Południowo-Wschodniej, oferujący bogatą, wielokontekstową mozaikę opowieści, widziany z perspektywy zambijskiej.
Przed nami przygotowanie 10 podcastów o węgierskiej i zambijskiej perspektywie na współpracę kulturalną między naszymi regionami – bądźcie z nami.

 

W każdą środę lipca o 18:10 można było wysłuchać podcastu Afryka bliska i odległa w Radiu Wrocław Kultura – Art Transparent.

3.07.2024

10.07.2024

17.07.2024

24.07.2024

31.07.2024

 

Women’s History Museum

 

Łącząc artystki/ów, naukowczynie/ów i praktyczki/ków z różnych kontekstów i krajów (Słowacja, Węgry, Polska, Czechy, Uganda, Tanzania i Zambia), które/zy poszukują wspólnych punktów i powiązań w międzykontynentalnej historii, wspomnieniach, sztuce, nauce i literaturze pięknej, szukałyśmy i szukaliśmy innowacyjnych sposobów patrzenia na to, co bliskie i dalekie, eksplorując jednocześnie świat Europy Środkowo-Wschodniej (tj. Czechy, Węgry, Polska, Słowacja) oraz Afryki Południowo-Wschodniej (tj. Uganda, Tanzania, Zambia).

W ramach projektu “Deconfining Arts, Culture and Politics in Europe and Africa”, fundacja Art Transparent, Pro Progressione i Muzeum Historii Kobiet w Zambii mają przyjemność ogłosić długo oczekiwaną e-publikację:

NARRATIVES OF CLOSENESS AND DISTANCE FROM CENTRAL-EASTERN EUROPE AND SOUTH-EASTERN AFRICA – A MULTICONTEXTUAL PATCHWORK

Pobierz e-publikację w .pdf

Redakcja: Urszula Markowska-Manista i Natasha Omokhodion-Kalulu Banda.
Autorzy: Karolina Bieniek, Paulina Brelińska-Garsztka, Shilika Chisoko, Chiteu Kasongo, Kamil Kawalec, Urszula Markowska-Manista, Karolina Marcinkowska, Mwaka Siluonde, Nyimbili Suzyika, Klara Wojtkowska
Wydawczyni: Art Transparent
Współwydawca: Pro Progressione Kft.
Korekta: Ian Maloy
Tłumaczenie: Karol Waniek
Projekt graficzny: Oleg Šuran

Publikacja dostępna jest też w wersjach uproszczonych w następujących językach:

Temat: Partnerstwo w międzynarodowej współpracy kulturalnej

  • Spotkanie online 28.10, g. 15:00
  • Język: angielski
  • Obowiązują zapisy przez portal Evenea

Udział biorą: Lilian Hipolyte (Tanzania), Samba Yonga (Zambia), Panka Paskuj (Hungary), Małgorzata Miśniakiewicz (Poland)
Moderatora: Harun Mwadena Muyesi

Harun Mwadena Muyesi ma ponad dziewięcioletnie doświadczenie w rozwoju młodzieży na poziomie lokalnym, promowaniu Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG), społecznej odpowiedzialności, sprawiedliwości klimatycznej oraz analizie polityk dla zmarginalizowanych społeczności w hrabstwach Kilifi, Mombasa i Kwale w Kenii. Dzięki wiedzy z zakresu zarządzania projektami, opracowywania wniosków, zaangażowania interesariuszy oraz budowania sieci społecznych, Harun angażuje się w łączenie osób wprowadzających zmiany i inicjowanie współpracy. Od 2020 roku zjednoczył organizacje, sieci i młodych liderów, aby wspólnie tworzyć rozwiązania, usprawniać dzielenie się zasobami i promować działania SDG na poziomie lokalnym. Szczególnie dobrze radzi sobie z projektowaniem sesji edukacyjnych, zarówno wirtualnych, jak i osobistych, które kładą nacisk na wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą oraz owocną współpracę, wzmacniając więzi i wspierając wspólne działania we Wschodniej Afryce i poza nią. Harun jest członkiem Bosch Alumni Network.

Samba Yonga jest wielokrotnie nagradzaną dziennikarką, specjalistką ds. komunikacji oraz kuratorką kulturalną z Lusaki w Zambii. Jest współzałożycielką Muzeum Historii Kobiet w Zambii, założonego w 2017 roku, którego misją jest badanie i przywracanie rdzennych afrykańskich narracji, wiedzy i “żywej historii” skupionej na kobietach. Samba jest również założycielką i partnerem zarządzającym Ku-Atenga Media, firmy specjalizującej się w projektowaniu strategicznej komunikacji dla afrykańskich realiów, która rozszerzyła swoją sieć klientów na całą Afrykę i świat. Samba została wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych Afrykanek według Quartz, Nowy Jork, oraz jedna z 40 najbardziej wpływowych Afrykanek. Jest także twórczynią Google Podcast, mówczynią TEDx Lusaka i stypendystką Museum Lab na 2022 rok. Kuratorowała wystawy, projektowała kreatywne treści cyfrowe oraz pisała artykuły skupione na rdzennych afrykańskich systemach wiedzy i narracjach w Zambii i Afryce. Muzeum współpracowało z przestrzeniami artystycznymi, muzeami oraz uniwersytetami w Afryce, Europie i USA, takimi jak Narodowe Muzea Kultur Świata w Szwecji, Muzeum Kobiet w Umea, Uniwersytet Yale w Bostonie, USA, Centrum Sztuki Windybrow w RPA, Europeana w Holandii, Uniwersytet w Szanghaju, Chiny, Międzynarodowa Rada Muzeów (ICOM) i wiele innych. Muzeum współpracowało z międzynarodowymi muzeami i organizacjami kulturalnymi w celu identyfikacji rdzennych afrykańskich dziedzictw kulturowych kobiet z Zambii i kontynentu afrykańskiego. Pracuje nad tworzeniem cyfrowych platform i narzędzi, które mają umożliwić dostęp do tego dziedzictwa zarówno społecznościom afrykańskim, jak i globalnym, we współpracy z lokalnymi społecznościami. Celem jest zbadanie asymetrii wiedzy, powstałych w wyniku kolonializmu, oraz zatarcia doświadczeń, a także poszukiwanie transformacyjnych metod, które mogą wpłynąć na przyszłość produkcji wiedzy w muzeach, sektorze kreatywnym i naukowym. Jej praca w Ku-Atenga Media oraz Muzeum Historii Kobiet zapewniła jej znaczącą pozycję na kontynencie afrykańskim i na arenie międzynarodowej. Jest absolwentką Szkoły Dziennikarstwa w Evelyn Hone College oraz posiada tytuł magistra w dziedzinie Komunikacji Transnarodowej i Mediów Globalnych z Goldsmiths College, Uniwersytet Londyński.

Małgorzata Miśniakiewicz – doktora. Jest kuratorką i historyczką sztuki, której badania nad społeczno-politycznymi kontekstami sztuki współczesnej i powojennej awangardy środkowo-wschodniej Europy skupiają się na inter-lokalnych perspektywach. Absolwentka historii sztuki na Courtauld Institute of Art w Londynie (MA Global Conceptualism z prof. Sarah Wilson i prof. Borisa Groysa, 2011; PhD z dr Klarą Kemp-Welch, 2018), jej praca doktorska dotyczyła usieciowionej sztuki lat 70. – na przykładzie polskiego mail artu – wobec idei opozycji demokratycznej oraz społecznych i geopolitycznych przemian. W działalności kuratorskiej pracuje głównie ze sztuką współczesną i neo-awangardową skupiając się na video i fotografii. Pełniła rolę Kuratorki Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław (2017-2019), realizuje projekty kuratorskie i badawcze współpracując z organizacjami w Polsce i zagranicą, jest autorką tekstów i redaktorką, łączy działalność kuratorską i badawczą współorganizując konferencje naukowe. Dwukrotna stypendystka Arts and Humanities Research Council. Ukończyła Podyplomowe Studia dla Managerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2014).

Lilian Hipolyte jest doświadczoną Dyrektorką Kreatywną i Brand Strateżką z ponad czternastoletnim doświadczeniem w branży kreatywnej. Dyrektora Nafasi Art Space.

Panka Paskuj jest dramaturżką pracującą zarówno w teatrze, jak i filmie, poświęcającą się promowaniu praw człowieka i równości poprzez swoją twórczość. Pasjonatka artystycznego aktywizmu, wykorzystuje sztukę, aby wspierać zmiany społeczne i działać na rzecz marginalizowanych społeczności. Oprócz swojej aktywności w zarządzaniu kulturą i działalności aktywistycznej, Panka pełni funkcję producentki współpracującej w firmie produkującej filmy, wnosząc swoje talenty, aby przenosić na ekran poruszające historie. Poprzez swoją pracę dąży do inspirowania działań i tworzenia bardziej sprawiedliwego i równego świata.

Dyskusja wokół publikacji

  • Spotkanie online 14.10, g. 15:00
  • Język: angielski
  • Obowiązują zapisy przez portal Evenea

Udział biorą dr Urszula Markowska-Manista oraz Shilika Chisoko
Moderatorka: Ruth Atim

Ruth Atim jest niezależną dziennikarką, byłą redaktorką wiadomości w mediach nadawczych i internetowych, trenerką z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz orędowniczką równości płci w branży technologicznej. Jest założycielką Gender Tech Initiative Uganda, organizacji wspierającej dziennikarki mierzące się z nękaniem w internecie oraz promującej równość płci w technologii. Dzięki swojemu silnemu doświadczeniu w mediach Ruth wykorzystuje swoją wiedzę, aby wspierać kobiety i dziewczęta w cyfrowym świecie. Oprócz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, z pasją inspiruje młode dziewczęta ze szkół wiejskich do nauki przedmiotów ścisłych oraz podejmowania karier w dziedzinach STEM, oferując im mentoring i wsparcie. Ruth jest członkinią Bosch Alumni Network.

Urszula Markowska-Manista, PhD – badaczka w obszarze edukacji i dzieciństwa w kulturowo zróżnicowanych środowiskach, prowadząca interdyscyplinarne badania terenowe w różnych kontekstach (Róg Afryki, Afryka Centralna, Europa Środkowa i Wschodnia oraz Kaukaz Południowy). Jej praca opiera się na inkluzywnych i partycypacyjnych podejściach, metodologiach dekolonialnych, interkluzji, „trudnej wiedzy” i wrażliwych tematach. Od dwóch dekad jest aktywna w naukach społecznych, realizując międzynarodowe projekty i piastując stanowiska na uniwersytetach w Polsce i Niemczech. W latach 2016-2021 była dyrektorką (FU Berlin 2016) i współdyrektorką (2017-2021 FH Potsdam) międzynarodowego programu magisterskiego Studia nad Dzieciństwem i Prawami Dziecka (MACR), a w latach 2017-2018 kierowała Katedrą UNESCO im. Janusza Korczaka na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Obecnie jest badaczką i adiunktem na Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Pedagogiczny). Wśród jej publikacji znajdują się książki, takie jak „Konkultura: Wymiary uczestnictwa w kulturze młodych imigrantów z Ukrainy w Polsce” (współautorka, 2020) oraz „Non-inclusive education in Central and Eastern Europe: comparative studies of teaching ethnicity, religion and gender” (współredaktorka, 2022), a także artykuły w czasopismach i rozdziały w książkach wydanych m.in. przez Sage, Routledge, Springer. Jest redaktorką regionalną wydawnictwa Bloomsbury w zakresie dzieciństwa i młodzieży. W 2015 roku otrzymała nagrodę tygodnika „Polityka” za działalność naukową.

Shilika Chisoko jest autorką, obecnie studiującą na studiach magisterskich z zakresu filologii angielskiej na Uniwersytecie Stellenbosch. Jej badania koncentrują się na współczesnych zambijskich opowiadaniach pisanych przez kobiety oraz subkulturach internetowych. Szczególnie interesuje ją to, jak jednostki prezentują się online i kwestionują dominujące narracje. Autorka tekstu „Rozplątując Węzły Miejsca i Przestrzeni. Eksploracja możliwości ukazywanych przez przedstawienia przemocy we współczesnych zambijskich opowiadaniach” opublikowanego w tomie „Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South-Eastern Africa: a Multicontextual Patchwork”.

W ramach festiwal AfryKamery, w ramach którego odbyło się premierowe spotkanie dotyczące publikacji “Narratives of Closeness and Distance from Central-Eastern Europe and South-Eatern Africa – a Multicontextual Patchwork”.

W wydarzeniu wzięły udział redaktorki i autorki/zy tekstów zamieszczonych w e-publikacji. 

Spotkanie poprzedziła rozmowa z kuratorką Małgorzatą Miśniakiewicz, która opowiedziała o doświadczeniach osób biorących udział w rezydencji artystycznej w Tanzanii, zakończonej w lutym tego roku.

Spotkanie poprowadziły: dr Karolina Bieniek, dr Urszula Markowska-Manista

 

Projekt „Deconfining arts, culture and policies in Europe and Africa (DECONFINING)” jest dofinansowany ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

Zadanie pt. „Deconfining – sztuka, kultura, polityka w Europie i Afryce“ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu Promesa dla Kultury.

  • wartość dofinansowanie: 340 024,56 zł
  • całkowita wartość zadania: 1 111 818,37 zł

/ fot. Karolina Bieniek, Biennale Dak’Art, Dakar, Senegal, 2018