Drukarka fake newsów w Żmigrodzie

Do 15 grudnia w Miejskiej i Gminnej Bibliotece w Żmigrodzie działa inteligentna drukarka weryfikująca internetowe wiadomości.

Artystyczno-naukowy projekt  Alicji Patanowskiej i Marcina Sawińskiego pt. „Fake News. Archiwum” to trzecia instalacja w ramach międzynarodowej inicjatywy „ARTIFAKE” zwracającej uwagę m.in. na rosnący problem medialnej dezinformacji.  Wstęp wolny. 

Między 15 października a 15 listopada na wrocławskiej Wyspie Słodowej w budynku Concordia Design pojawiła się instalacja drukująca w czasie rzeczywistym fałszywe treści. Ruchoma rzeźba to w istocie pozbawiona obudowy drukarka przemysłowa o wysokości ok. 1 metra.  Za pomocą specjalnego systemu komputer przeszukuje internet, przeformatowując fake newsy do drukowanego szablonu. Teraz, w ramach kontynuacji ekspozycji do 15 grudnia – w dolnośląskim Żmigrodzie – każdy ma okazję sprawdzić, czy przypadkiem nie czytał niedawno nieprawdziwej informacji, która została zdemaskowana przez zaprogramowanego weryfikatora faktów

fot. Małgorzata Kujda

„Fake News. Archiwum” stworzone przez Alicję Patanowską (odpowiedzialną za projekt) i Marcina Sawińskiego (zajmującego się technologią) ma również wymiar edukacyjny: instalacji towarzyszy instrukcja – zasady pomagające rozpoznać propagandowy wydźwięk sieciowych materiałów. – Łącząc oddziałujący na wyobraźnię język sztuki z warsztatem naukowym i technologicznym, praca stara się wskazać możliwy punkt startu do odbudowy wzajemnego zaufania społecznego i świadomości na temat mechanizmów medialnej nieprawdy – mówi kurator projektu Michał Bieniek z fundacji Art Transparent. Ukazanie wnętrza drukarki jest jak najbardziej celowe – nieuchwytna sieć urealnia się tu w „żywych” reakcjach maszyny, a cyfrowa ulotność przekłada się na materialność zapisu na papierze – dodaje. 

Sztuka przeciwko propagandzie

Międzynarodowy projekt „ARTIFAKE – sztuka przeciwko propagandzie” organizowany jest przez Internews z Ukrainy, w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Reporterów Audiowizualnych z Armenii i wrocławską fundacją Art Transparent działającą na rzecz sztuki współczesnej. Misją inicjatywy jest promowanie krytycznej postawy względem manipulacji, która dzięki nowym technologiom jest szczególnie niebezpieczna w krajach objętych konfliktem zbrojnym. Polscy artyści i artystki mierzą się z okolicznościami post-prawdy, prezentując instalacje w przestrzeni miejskiej, by zwrócić uwagę na zjawisko fałszywych informacji w szerszym społecznie kontekście. 

fot. Paweł Rogowski

W ramach projektu „ARTIFAKE” na Wyspie Tamka – w stolicy Dolnego Śląska – powstała instalacja dźwiękowa Pawła Kulczyńskiego wysyłająca kontrowersyjne komunikaty z głośników tubowych imitujących system informacji publicznej. Liliana Zeic przeprowadziła działania performatywne przed Halą Stulecia. Iglica symbolicznie zamieniła się w przystrojony w kolorowe wstęgi słup majowy, a codzienne artystyczne rytuały odbywały się w intencji osób poszkodowanych w wyniku rozpowszechniania na ich temat fałszywych informacji. 

Szczegóły dotyczące projektu ARTIFAKE znajdują się tutaj oraz na www.artifake.org.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.