Uwalnianie sztuki, kultury i polityki w Europie i Afryce

Projekt DECONFINING ma na celu wypracowanie nowych, równych więzi kulturowych między Europą i Afryką poprzez stworzenie trwałego modelu współpracy.

250 artystów, 2 500 przedstawicieli organizacji kulturalnych, 400 interesariuszy ze świata kultury z ponad 30 krajów i dwóch kontynentów spędzi cztery lata pracując nad stworzeniem integracyjnych, zrównoważonych i partycypacyjnych ram współpracy między Europą a Afryką.

Projekt DECONFINING ma na celu wypracowanie nowych, równych więzi kulturowych między Europą i Afryką poprzez stworzenie trwałego modelu współpracy, Projekt zaangażuje praktyków kultury, decydentów, artystów tworzących w obszarze sztuk performatywnych, medialnych i wizualnych, uniwersytety oraz odbiorców z obu kontynentów w celu stworzenia  nowych form międzykontynentalnej współpracy artystycznej i kulturalnej, przyczyniając się w ten sposób do lepszego, uwzględniającego różne punkty widzenia zrozumienia wzorców ograniczeń we współpracy w perspektywie międzykontynentalnej. Nadrzędnym celem jest uwolnienie od paternalistycznych i kolonialnych sposobów myślenia na rzecz silnej postawy partycypacyjnej oraz zapewnienie lepszego dostępu do informacji o formach międzykontynentalnej mobilności i współtworzenia.

Projekt sformułowany przez 12 partnerów z  krajów europejskich i afrykańskich, będzie realizowany przez ponad 20 organizacji partnerskich z obydwu kontynentów W ramach projektu zaplanowano m.in.: 4 fora partnerskie, 4 mikro konferencje, platformę poświęconą mobilności artystycznej, interaktywny zestaw narzędzi poświęconych międzynarodowej polityce kulturalnej, antologię „DECONFINING”, produkcję dzieł artystycznych (w tym performanse, viedo art i instalacje), 20 odcinków podcastu prezentującego (tandemowe) praktyki artystyczne, liczne rezydencje artystyczne i bogate, ogólnodostępne archiwum cyfrowe.

Partnerstwo w ramach projektu DECONFINING łączy twórców kultury, instytucje badawcze, instytucje rządowe zajmujące się kulturą oraz organizacje pozarządowe w celu zgromadzenia i uzupełnienia specjalistycznej wiedzy poruszanej w jego trakcie. Dodatkowo w realizację przedsięwzięcia zaangażują się partnerzy projektu oraz Organizacje Międzynarodowe z Europy i Afryki. 

Realizacja projektu i pomyślne złożenie wniosku o dotację nie byłyby możliwe bez wspaniałego zespołu kluczowych graczy (w kolejności alfabetycznej): Sylvii Amann – międzynarodowej ekspertki (kultura/polityka kulturalna), byłej członkini panelu ESK i koordynatorki tematycznej KE ds. innowacji miejskich; dr Karoliny Bieniek – dyrektorki fundacji Art Transparent z ponad 17-letnim doświadczeniem w sektorze non-profit i w krajach Globalnego Południa (m.in. Gwinea, Namibia, Tanzania); Dorcy Rugamby – pisarza, aktora, reżysera teatralnego, założyciela Rwanda Arts Initiative, członka zarządu Afrykańskiej Stolicy Kultury; dra Thomasa Engela – kierownika projektu i dyrektora International Theater Insitute Berlin; Mustaphy Moufida – szefa Africapitales; Sary Božanić – ekspertki w dziedzinie rozwoju publiczności, komunikacji i rozpowszechniania oraz wielu innych osób. Dziękujemy wszystkim, którzy poświęcili swój czas i przyczynili się do powstania projektu!

Informacje podsumowujące projekt

Tytuł: Uwalnianie sztuki, kultury i polityk w Europie i Afryce
Akronim projektu: DECONFININGCall: CREA-CULT-2021-COOP
Nr projektu: 101055965
Całkowita wartość projektu:Główny partner: International Theatre Institute (Niemcy)
Partnerzy i Organizacje Współpracy Międzykontynentalnej (w kolejności alfabetycznej krajów, w których się znajdują): Afrykańska Stolica Kultury (Africapitales, panafrykańska), Senegal (Teatr Narodowy w Dakarze, Raw Material Company), Rwanda (Rwanda Arts Initiative), Uganda (NyegeNyege Festival), Mali (Festival sur le Niger), Burkina Faso (Les Récréâtrales, Opera Village Africa), Zambia (Museum of Woman), Tanzania (Nafasi Art Space)

Bad Ischl – Salzkammergut 2024 (Austria), Bodo 2024 (Norwegia), On the move.org (Belgia), Goethe Institut Madrid (Hiszpania, Niemcy), Pro Prograssione (Węgry), National Kaunas Drama Theatre (Litwa), Croatian National Theatre „Ivan Zajc“ Rijeka (Chorwacja), Art Transparent (Polska), Art and Theatre Institute Prague (Czechy), Institute for Transmedia Design (Słowenia) oraz Culture Funding Watch (Tunezja).

Projekt jest współfinansowany przez Program Kreatywna Europa.