ARTIFAKE (Art Invades Fakes) to transregionalny projekt realizowany w Polsce, Ukrainie i Armenii, którego celem jest promowanie świadomego odbioru przekazów medialnych i krytycznego podejścia do dezinformacji i fake newsów badając propagandę poprzez sztukę w przestrzeni publicznej.
Post-prawda, fake news, dezinformacja i manipulacja medialna to tylko niektóre z określeń używanych do opisania tego, co w gruncie rzeczy jest propagandą – wprowadzającymi w błąd informacjami wykorzystywanymi do celów politycznych i kształtowania określonego światopoglądu. Dzięki cyfrowym technologiom propaganda i dezinformacja nabrały globalnego charakteru, lecz ich wpływ jest najbardziej zgubny we wrażliwych kontekstach i regionach – krajach objętych konfliktem lub z niego wychodzących.
Celem warsztatów edukacyjnych w galerii Mieszkanie Gepperta przy ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2 jest poszerzanie wiedzy na temat wszechobecnej dezinformacji i propagandy wśród różnych grup społecznych i wiekowych. Zajęcia prowadzą:
Maria Marszałek – absolwentka historii sztuki i psychologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Laureatka stypendium „European Museum of the Year Award”, nauczyciel akademicki, współautorka wystawy „Pan Tadeusz Różewicz” i wielu działań edukacyjnych. Wciąż pracuje nad rozprawą doktorską o ekfrazach.
Adriana Myśliwiec – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Architektury Wnętrz oraz Fotografii i Multimediów na ASP we Wrocławiu. Zawodowo związana z Muzeum Pana Tadeusza, gdzie pracuje jako projektantka. Autorka aranżacji przestrzeni wystaw, scenografii a także licznych projektów graficznych. Tematyka jej prac artystycznych dotyczy tworzenia wizualnych narracji oraz zagadnień związanych z przedmiotem, jako nośnikiem pamięci.
05.12.2021 | 12:00 | dla rodzin z dziećmi od 6 lat galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2 POWIETRZE JEST RÓŻOWE[warsztat z grą edukacyjną]
Czy fantazjowanie może iść w parze z krytycznym myśleniem? W życiu, niezależnie od wieku, przydaje się jedno i drugie. Bujna wyobraźnia pomaga wpadać na dobre pomysły i znajdować nietypowe rozwiązania, a krytyczne myślenie ułatwia opór wobec fałszywych wiadomości. Warsztat rodzinny, do którego wykorzystamy specjalnie zaprojektowaną grę planszową, będzie okazją do tego, aby poćwiczyć obie umiejętności. Gra to wspólna wędrówka po zupełnie fantastycznym świecie, w którym obowiązują inne prawa fizyczne, a rzeczy mają niespodziewane kolory, kształty i smaki. Zabawa będzie także okazją do tego, aby potrenować odróżnianie tego co wymyślone, od tego co prawdziwe.
05.12.2021 | 15:00 | dla dorosłych galeria Mieszkanie Gepperta, ul. Ofiar Oświęcimskich 1/2 TWORZENIE NIESAMOWITYCH HISTORII
Dlaczego teorie spiskowe są popularne? Jest wiele hipotez tłumaczących to zjawisko. Jedna z nich zwraca uwagę, na fakt, że są często ekscytujące, trzymające w napięciu, tajemnicze i dobrze wymyślone. W pierwszej części warsztatu przywołamy kilka spiskowych teorii, znanych z historii i literatury oraz zastanowimy się nad mechanizmami psychologicznymi i socjologicznymi, dzięki którym zyskiwały na popularności.
W drugiej części spotkania puścimy wodze fantazji, korzystając z anonimowych archiwów fotograficznych i fragmentów gazet, sami ułożymy najbardziej niesamowitą historię, jaka przyjdzie nam do głowy. Na koniec, widząc, jak łatwo jest wymyślić fantastyczne opowieści, zastanawiamy się nad umiejętnościami, jakie są potrzebne, by odróżniać rzeczywistość od fikcji.
Projekt ARTIFAKE realizowany jest przez Internews-Ukraina w partnerstwie ze Stowarzyszeniem ReporterówAudiowizualnych (Armenia) i Fundacją Art Transparent (Polska) przy wsparciu finansowym Programu Kreatywna Europa, International Renaissance Foundation, Konrad-Adenauer-Stiftung, Ukrainian Cultural Foundation, Ambasady Królestwa Niderlandów oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu RP.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Artystki i artyści z Ukrainy przejmują nasze konto na Instagramie w bezpośredniej relacji z różnych miejsc swojego kraju, opowiadając o kontekstach pracy artystycznej w czasie wojny.