BAW! Baby Art Walk we WRO Art Center i w galerii SiC

zwiedzanie wystaw “znane, nieznane i (nie)odwracalne” Norimichi Hirakawa oraz “Exotic dreams and Poetic Misunderstanding” Lin Wang

19.04 (środa), godz. 12
Centrum Sztuki WRO / WRO Art Center
ul. Widok 7, Wrocław
oraz
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10

Rodzice! Kolejny BAW! Baby Art Walk przed nami. Pakujecie maluchy w wózki, chusty, nosidełka i chodźcie pospacerować! Tym razem spacerujemy na wystawę “znane, nieznane i (nie)odwracalne” Norimichiego Hirakawy w Centrum Sztuki WRO / WRO Art Center a potem na wystawę Lin Wang “Exotic dreams and Poetic Misunderstanding” w galerii SiC!
Zapraszamy!

***
ZNANE, NIEZNANE I (NIE)ODWRACALNE. NORIMICHI HIRAKAWA
Pierwsza indywidualna wystawa Norimichiego Hirakawy w Polsce obejmuje już istniejące oraz dwie nowe instalacje stworzone podczas rezydencji w Instytucie Fizyki i Matematyki Wszechświata na Uniwersytecie Tokijskim z myślą o prezentacji w Cetrum Sztuki WRO. Wszystkie prace oparte są na algorytmach – podbudowie umożliwiającej kreację za pomocą czystych operacji logicznych,
uwrażliwiając na „prawdziwość”, uniwersalną dla inteligencji czy fundamentalną dla naszego świata (lub multiwersum światów).

Norimichi Hirakawa (ur. 1982), jeden z najciekawszych japońskich artystów medialnych, jest twórcą generatywnych instalacji i performansów. Jego prace są wynikiem złożonych algorytmicznych
przekształceń i analiz różnego rodzaju danych, wizualnych, dźwiękowych, matematycznych czy bardziej abstrakcyjnych, opisujących teoretyczne bądź realnie zachodzące procesy fizyczne.
Hirakawa współpracuje m.in. z takimi artystami, jak Ryoji Ikeda, Yoshihide Otomo czy Seiko Mikami, a z Kumiko Noguchi tworzy performerski duet Typingmonkeys. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym Excellence Prize na Japan Media Art Festival (2004) czy Award of Distinction w dziedzinie sztuki interaktywnej Prix Ars Electronica (2008).

Wsparcie / Support: Japan Foundation, EU-Japan Fest Committee, Nomura Foundation, Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe at the University of Tokyo, Japanese government within the program Support the Nurturing of Media Arts Creator

Wystawa jest częścią cyklu Reversible // Irreversible // Presence, prezentującego współczesną sztukę mediów z Japonii i zapowiada wydarzenia otwarcia 17. Biennale Sztuki Mediów WRO 2017 Draft
Systems w dniach 17-21. maja 2017.

więcej: http://wrocenter.pl/pl/norimichi-hirakawa/

***
Exotic dreams and Poetic Misunderstanding
wystawa Lin Wang
Z początkiem marca w galerii SiC! zobaczymy wystawę ukazującą subtelne nieporozumienia pomiędzy kulturą Chin i Europy. Lin Wang – chińska artystka mieszkająca w Norwegii stara się łączyć dwa światy kulturowe tatuując… porcelanę. W ramach badania historii Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja, eksport i handel chińską porcelaną, wywierał na wzajemne rozumienie się Wschodu i Zachodu. Wernisaż wystawy nie będzie jednak zwykłym wydarzeniem – artystka wyda ucztę, aby zatrzeć granicę między gośćmi i gospodarzami.

Lin Wang jest chińską artystką sztuk wizualnych pracującą w porcelanie. Od kilku lat mieszka w Norwegii. Jej życiowe doświadczenia, relacje jakie nawiązuje z najbliższym otoczeniem oraz uczestnictwo w życiu społecznym obu krajów, skłoniło ją do refleksji nad różnicami i podobieństwami dwóch odmiennych kultur oraz podjęcia próby odnalezienia w swojej pracy twórczej pomostu między Wschodem i Zachodem. Dorastająca w Chinach i wychowana na skandynawskiej mitologii, którą czytali jej dziadkowie, Lin już od wczesnych lat targana była egzotycznymi marzeniami o Zachodzie. Badając historię Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja,eksport i handel chińską porcelaną, u szczytu jej utowarowienia tj. w XVII wieku wywierał na wzajemne rozumienie się obu kultur. – mówi kuratorka wystawy i kierowniczka galerii SiC! Dominika Drozdowska. Tytułowe poetyckie nieporozumienia to wynik tych badań – czyli uchwycone przez artystkę barwne wyobrażenia o odległych światach, ich tradycjach i historii. – dodaje.
Mieszkająca na stałe w Bergen artystka często wraca do Chin, gdzie realizuje swoje projekty w ścisłej współpracy z tamtejszymi mistrzami porcelany. Wystawa Exotic dreams and Poetic Misunderstanding vol.2 jest kontynuacją dotychczasowych poszukiwań artystki. Została specjalnie wyprodukowana na potrzeby ekspozycji w galerii SiC! w mekce artystów i fabryk porcelany Jingdezhen, do której w XVII wieku importerzy z Europy przywozili szkice i formy zastaw stołowych. Wykonywane na zamówienie repliki europejskich naczyń były często obce chińskiej codzienności. Europejczycy zwykli też zlecać tradycyjne kobaltowe malatury sławetne dla chińskiej porcelany, zamawiając jednak sceny związane z rodzimą tradycją i historią. Wykonywane w wielkim skupieniu i ze starannością często stawały się komicznymi, zniekształconymi (Chińczycy nie wykorzystywali perspektywy) przedstawieniami scen biblijnych i mitologicznych. Paradoksalnie taki przedmiot w oczach nabywcy stawał się spełnieniem egzotycznych i romantycznych marzeń o Oriencie. – opowiada kuratorka.
Na wystawie zobaczymy porcelanowe, przeskalowane obiekty odwołujące się do form naczyń europejskich, ozdobionych, charakterystycznym, niebieskim, kobaltowym rysunkiem. Tradycyjny chiński krajobraz, zostaje zmieszany z stylistyczne mocno do niego nawiązującym przedstawieniem z tatuaży norweskich marynarzy.
W Bergen każdy pośrednio lub bezpośrednio związany jest z morzem i żeglarstwem. Marynarskie tatuaże stały się dla mnie medium, przez które wyobrażałam sobie życie na morzu. – mówi artystka. Lin Wang w przewrotny sposób bawi się konwencją mieszając obie tradycje łączy nie tylko estetyczny wymiar rysunków: alegoryczność, linearność, niebieski kolor, ale także kanon przedstawień. Jak w pracy Miss Hong Kong, w której Lin podmienia kobiece archetypy. Na olbrzymim talerzu widzimy rodzajową scenę miłosnego dramatu. W miejsce tradycyjnej, chińskiej, drobnej kobiety ukazanej z przymkniętymi powiekami i w usłużnym geście ukłonu, artystka tatuuje na porcelanie erotycznie wygiętą dziewczynę – pin-up girl rodem z marynarskich snów, górującą swoją posturą nad męską postacią. W ten sposób wchodzi w polemikę z chińskim kanonem przedstawiania płci. Kreowane przez artystkę dwuznaczne relacje Wschodu z Zachodem, tradycji ze współczesnością z pełną odwagą i śmiałością wkraczają w obszary wizualnego kiczu i naiwności.

więcej:
https://bwa.wroc.pl/index.php?l=pl&id=1199&b=2&w=1

***
Czym jest BAW! Baby Art Walk:
„Baby Art Walk” stwarza możliwość dla młodych rodziców, którzy bardzo chcieliby wyjść z domów. To przestrzeń dla rodziców, którzy chcą wyrwać się z zaklętego kręgu dom-lekarz- spożywczak-apteka.
Organizator wydarzenia – Fundacja Art Transparent – zaprasza na wspólne spacery z dziećmi (w chustach, czy wózkach) do wrocławskich instytucji kultury. Razem zwiedzimy wystawy, podyskutujemy o współczesnych problemach, a czasem po prostu pójdziemy na kawę i porozmawiamy o wesołym losie rodzica.